18 de setembre 2007

La Festa dels Traginers de Balsareny (12 feb.2007)

Sembla que el mes de febrer el dedicarem al Bages i aquest cap de setmana hem volgut conèixer la Festa dels Traginers de Balsareny. La sortida la teníem programada feia setmanes i havíem de sortir acompanyats, però a última hora alguns compromisos van impedir que els Joaqui vinguessin. Així que el dissabte al matí, sense matinar massa, ens vam posar camí cap a Balsareny. Hi vam arribar una mica abans de les 12 i tot i que sabíem que els del Lleure Camper hi serien, quina va ser la nostra sorpresa quan vam veure que hi havia més de 50 autocaravanes !!!. Vam deixar l'auto a un dels pocs llocs que quedava i vam anar a fer un volt per anar coneixent el poble. Quan vam tornar a l'auto, vam descobrir al nostre costat 2 autocaravanes amigues: en Nanan i en Xguell.
Consultant el programa vam veure que a primera hora de la tarda començava la festa i que els protagonistes eren els menuts, així que vam dinar d'hora i quan passava poc de les 3 vam anar cap a la primera festa. Allà les nenes van poder pujar als burrets, als carros i l'Anna fins i tot es va animar a pujar dalt d'un cavall !!!. L'alcalde va donar per inaugurada la festa i va començar el joc de les anelles: consistia en despenjar les anelles muntats dalt d'un burret. I tots ho aconseguien, alguns a la primera, d'altres a la segona i tots s'emportaven premi: una bossa de xips i un fuet !!!! A les 5 va començar la cercavila i els gegants Marc i Maria encapçalavem els traginers infantils. Vam dirigir-nos cap a la Taverna del Traginer i allà vam fer la primera parada, tot celebrant la seva obertura amb coca i xocolata, i bebent la barreja del traginer. Després vam seguir cap al rebost i vam emportar-nos algun obsequi. A tots aquests llocs ens van acompanyar els burrets i alguns carros. Després d'això i abans de tornar a l'auto vam anar a veure la exposició de fotografia. El correfocs començava a les 9 i abans vam sopar. La Maria, valenta com sa mare, no ho va voler anar i el Jose i l'Anna van anar a gaudir del soroll, la polvora i tota la colla infernal. Fins ben bé les 11 vam estar sentint els petards des de l'auto, però estàvem ben resguardades. El xivarri va durar encara una bona estona més i la música de la ruta del traginer va sonar aprop de l'auto.

El diumenge al matí vam dirigir-nos a 2/4 de 9 cap a la plaça de la torrada, on ens vam preparar un bon esmorzar a base de pa torrat amb all i oli i unes botifarres que ens vam coure a les fogueres que trovabem a la plaça. Mentre esmorzàvem també vam poder veure com ferraven un matxo i n'esquilaven un altre. La cavalcada començava a les 11 i mentre esperàvem el moment, a més de poder saludar a la MIreia i família, vam aprofitar per visitar el mercat de la plaça de la mel, per sentir els trabucaires que despertaven al poble i per veure les mules i els carros preparats per la cavalcada: Al cap davant, els gegants seguits de l'abanderat i els cordoners. Els de l'esbart anaven fent el Ball de Bastons i el Ball de la Faixa per diferents punts del recorregut i els acompanyaven una bona munió d'hereus i pubilles de diferents pobles Tot seguit venien la núvia, la seva mare i el nuvi; al seu darrere, tot de mules amb diferents estris per portar coses i els carros, alguns ben guarnits i d'altres força carregats. I finalment, els cavalls.
La festa encara continuava amb les curses del castell, però nosaltres vam preferir passar una estoneta xerrant amb els d'Olot. Ens vam despedir tot esperant retrobar-nos de nou al Bages, per participar d'una nova festa: la Fira de l'Aixada de Manresa.

Anònim ha dit...

jajaja... Pero que guapisimos habeis salido en estas fotos!!!

Espero volver a escuchar a tu famoso marido cantando con su voz melodica...